Volkswagen zou ook sjoemelsoftware geïnstalleerd hebben op zijn krachtiger dieselmotoren die we onder andere terugvinden in modellen van Audi en Porsche, zo kondigde het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) aan. Tot hiertoe werd bevestigd dat het enkel ging om de EA189-dieselmotoren, die de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI’s omvatten. Maar blijkbaar zijn ook de 3.0 V6 TDI’s dus betrokken. Het EPA heeft aangekondigd dat de fraude ook betrekking heeft op de modellen Audi A6, A7, A8, Q5, Porsche Cayenne en VW Touareg.
9 keer hoger dan de normen
Blijkbaar zou de fraude veel recenter zijn, want het zou gaan om motoren die geproduceerd werden tussen 2014 en 2016, voegt het EPA er nog aan toe. “Volkswagen verloochende andermaal zijn verplichtingen om zich te conformeren naar de wetten die de kwaliteit beschermen van de lucht die de Amerikanen inademen”, zo benadrukte Cynthia Giles, een verantwoordelijke van het EPA, in het communiqué. Volgens het Amerikaanse agentschap zou de uitstoot van de betrokken modellen in reële omstandigheden tot 9 keer hoger liggen dan de geldende normen en dat is toch wel minder dan het aandeel van 40 keer hoger van de 2.0 TDI die onlangs in opspraak kwam. Op Amerikaanse bodem zou dit nieuwe fraudegeval 10.000 voertuigen betreffen. Het EPA benadrukt ondanks alles dat het onderzoek verdergezet wordt. Maar het meldt ook dat dit nieuwe fraudegeval wel duidelijk is, want “precies één seconde na” de voltooiing van de testcyclus keerde de 3.0 TDI terug naar een normale werkingsmodus, waarbij het uitstootniveau zoals gezegd 9 keer hoger lag dan toegelaten.
VW ontkent
Ondertussen heeft VW die informatie van het EPA echter ontkend. In een mededeling liet de groep namelijk weten dat “op de 3.0-diesels geen enkel programma werd geïnstalleerd om op een ongeoorloofde manier de milieutests te beïnvloeden”. Er blijft dus twijfel bestaan. Je zou namelijk kunnen zeggen dat een overschrijding met een coëfficiënt van 9 nog ‘aanvaardbaar’ is. Yves Toussaint, de baas van Green Propulsion, liet ons trouwens in een interview verstaan dat je bij benzinemotoren moet rekenen op een verschil tussen drie en zes keer de norm. En de negen keer grotere uitstoot van de 3.0 TDI is nog heel wat anders dan de coëfficiënt van 40 die in september werd bekendgemaakt voor de 2.0 TDI…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!