Enkele weken geleden verklaarde de Amerikaanse autoriteiten dat Audi, Porsche en Volkswagen ook de Amerikaanse wetten met betrekking tot vervuilende uitstoot overtraden met de V6 TDI, die blijkbaar een specifiek programma bevat om de systemen die de uitstoot schoner maken, op temperatuur te brengen en dus efficiënter te maken. Volkswagen is het hier echter niet mee eens en legt uit dat het om optimaliseringssoftware gaan, een truukje dat alle constructeurs gebruiken en dat tot hiertoe als volledig legaal beschouwd werd. Maar Volkswagen lijkt niet echt bereid om de bewering aan te vechten, zeker niet na de zaak met de 2.0 en 1.6 TDI waarmee wel degelijk gesjoemeld werd.
Een “vergetelheid”
In de Verenigde Staten zijn zoals bekend niet minder dan 85.000 auto’s betrokken bij deze zaak van de V6 TDI. De CEO van Audi heeft nu verklaard dat er verschillende pistes zijn om het probleem op te lossen. Tegelijk geeft hij ook toe dat Audi “vergeten was om drie functies van zijn software door te geven aan de Amerikaanse autoriteiten”, waaronder dus ook de beruchte tool voor de controle van de bijkomende uitstoot (AECD’s), terwijl dit eigenlijk wettelijk verplicht is.
Correctie
Rupert Stadler kent duidelijk de oplossing al voor alle gevallen die door de VS als “frauduleus” beschouwd worden. Het zou volgens hem volstaan om een eenvoudige elektronische correctie door te voeren, een update van de software eigenlijk, om het probleem op te lossen. Kortom, de oplossing is eenvoudig, maar dat neemt niet weg dat Stadler andere katten te geselen heeft, zoals een daling van de verkoop, vooral in China, dat de grootste markt is voor Audi. Het is dus niet verrassend dat Matthias Müller, de nieuwe operationele CEO van de groep, zich eveneens met de zaak bezighoudt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!