De terugroepactie naar aanleiding van de Volkswagen-affaire of de zaak van de sjoemelsoftware zou volgens de onafhankelijke invoerder van de merken van de Volkswagen-groep in België van start gaan in maart. De Volkswagen-affaire kwam in september 2015 aan het licht ten gevolge van onthullingen van het Amerikaanse milieuagentschap EPA in verband met een intelligente software die in staat is de motor meer dan gewoonlijk te optimaliseren bij uitstoottesten.
Drie motoren
In België gaat het om drie motoren die betrokken zijn bij de terugroepactie: de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI. In Duitsland zijn sinds februari al acties aan de gang. Voor de 1.2 en 2.0 TDI's gaat het enkel om een update van de besturingsmodule, "maar details kennen we niet in België" verklaarde Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van D'Ieteren, aan onze collega's van de Franstalige krant La Libre Belgique.
Drie fases
De eerste motoren die vanaf maart teruggeroepen zullen worden, zijn de 2.0 TDI's. Vervolgens zijn de 1.2 TDI’s aan de beurt, vanaf mei, terwijl de 1.6 TDI's pas in oktober langs de garage zullen kunnen gaan. Voor die laatste zal de operatie evenwel complexer zijn dan voor de 1.2 en 2.0 TDI's, want er moet een klein onderdeel toegevoegd worden in de luchtinlaat. Het onderdeel zorgt voor een homogenere luchttoevoer, zodat de luchtmassameter makkelijker (en zonder variatie) de aangezogen lucht kan meten, waardoor de inspuiting beter kan worden berekend.
317.000 voertuigen
Initieel ging het om 320.000 voertuigen in België, maar uiteindelijk zouden er eerder 317.000 overblijven, wat nog steeds een groot aantal is. De update zou uitgevoerd kunnen worden tijdens een onderhoud of het wisselen van banden. Hierdoor zal het netwerk het bijkomende werk makkelijker aankunnen, zonder de klanten te moeten lastigvallen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!