Voor een elektrische auto zijn aerodynamica en energiebeheer twee sleutelfactoren om een zo groot mogelijke actieradius te halen. Daarom heeft Alpine beslist om voor de ontwikkeling van zijn volgende productiemodellen een beroep te doen op de expertise van de ingenieurs van zijn Formule 1-team. De teams van de competitie- en de productieauto's zullen samenwerken om het ontwerp van toekomstige elektrische Alpines, dte optimaliseren, met inbegrip van de Alpine-versie van de elektrische Renault 5 die in 2024 wordt verwacht. Een project dat aan de technische kant al is afgerond. De overdracht van competenties zal dus binnenkort van toepassing zijn op de elektrische SUV die in 2025 wordt verwacht en vervolgens op de vervanger van de A110, die in samenwerking met Lotus is ontworpen.
>> Lees ook – Alpine R5 komt in 2024
Ruggensteun van de F1
Terwijl de F1 het toppunt van autosport wil zijn, zal de bijdrage van de technische teams van de F1-renstal van Alpine de ontwikkeling van productieproducten hen extra aantrekkingskracht en geloofwaardigheid geven. Het eerste project dat de vruchten van deze samenwerking zal plukken , is de Alpine-versie van de langverwachte elektrische Renault 5, zoals Alpine F1 technisch directeur Matt Harman aan onze collega’s van Autocar bevestigde. Hij voegde eraan toe dat de samenwerking ook gunstig is voor de F1-ingenieurs, die zo verschillende uitdagingen kunnen aangaan en hun algemene kijk op aerodynamica kunnen verruimen, terwijl ze ook een meer open geest krijgen.
"We willen meesurfen op de golf van de F1. Wij voeren een transfert van technologie door in het batterijbeheersysteem, want of je nu een hybride auto in de F1 hebt of een elektrische auto op straat, het is vandaag de dag precies hetzelfde." (Laurent Rossi, CEO van Alpine)
De overdracht van technologie en kennis blijft dus niet beperkt tot aerodynamica, maar betreft ook de elektrische aandrijflijn van toekomstige Alpine-auto's. Een proces dat al was begonnen onder auspiciën van Renault Sport voordat de competitietak van de Franse fabrikant onder de vlag van Alpine ging, is voortgezet onder het label E-Tech. Veel van Renaults hybridemodellen en de Mégane E-Tech Electric. Het is vooral op het gebied van de recuperatie van energie en het managen van het gebruik ervan dat de ervaring van de Formule 1 nuttig blijkt te zijn. Matt Harman vertelde onze collega’s ook dat deze overdracht van kennis betrekking had op batterijtechnologie en het thermisch beheer daarvan.
Bron: Autocar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!