De naam Quattro is legendarisch. Sinds het voor het eerst opdook in het Wereldrallykampioenschap van de jaren 1980 is het steeds blijven evolueren en ondertussen heeft het ook de rallysport ingrijpend veranderd. De vierwielaandrijving van de elektrische modellen van het merk heeft echter niets meer te maken met de techniek van weleer.
Achterwielaandrijver
In het huidige e-trongamma worden onder normale omstandigheden enkel de achterwielen aangedreven, wat het energieverbruik drukt. Bij gripverlies wordt de vooras als versterking ingeschakeld. Elektrische Audi’s zijn dus in de eerste plaats achterwielaandrijvers. Wie had dat ooit verwacht? In de e-tron S is het zelfs mogelijk om puur op de achterste motoren te rijden waardoor de auto mooi kan driften, zoals op de foto’s gedemonstreerd.
Elektronische sturing
De nieuwe e-trons worden uitgerust met meerdere elektromotoren: minstens één per as. Het bijzondere van het nieuwe Quattro is dat er geen mechanische verbinding is tussen deze motoren. Het geheel wordt door software beheerd. Daardoor kan het veel sneller reageren en is ook een bredere waaier aan configuraties mogelijk.
Motor en remmen
Naast deze aandrijffuncties werkt het elektrische Quattro ook via de remmen. Bij een dynamische rijstijl kunnen één of beide wielen aan de binnenkant van de bocht worden afgeremd om te auto te helpen insturen. Het is dus duidelijk dat het Quattro-systeem van de Audi’s onder hoogspanning sterk verschilt van dat van de rallywagens van weleer. Het regelt niet alleen de twee assen, maar ook elke elektromotor en zelfs elke remklauw zodat de bestuurder steeds maximale trekkracht geniet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!