In de ideale wereld kun je de accu van je EV opladen met goedkope, ja zelfs gratis stroom wanneer er veel wind- en zonne-energie wordt geproduceerd, om deze stroom vervolgens aan te wenden in je huishouden (V2H ofte Vehicle-to-Home) wanneer de vraag piekt en de productie daalt… of om hem terug aan het net te verkopen (V2G ofte Vehicle-to-Grid).
Dat is de natte droom van de netbeheerders en misschien van heel wat EV-rijders, die op die manier de aankoop van een thuisbatterij kunnen uitsparen.
Technisch mogelijk, maar...
Op technisch vlak is deze vorm van bidirectioneel laden al mogelijk, op voorwaarde natuurlijk dat je laadpaal én je auto deze functie ondersteunen. Er is echter een standaardisering van laadprotocollen en connectoren nodig en daar gaat tijd over.
Ook het regelgevende kader blijft achter, wellicht omdat er vandaag meer vragen dan antwoorden zijn. Wat te doen bijvoorbeeld met iemand die gratis oplaadt op het werk en die stroom vervolgens thuis gebruikt om de wasmachine te laten draaien? Interessante uitdagingen voor alle betrokken partijen, lijkt ons.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!