Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / BMW 7 laat zich bijna zelf rijden

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-07-2024

Constructeurs mikken weldegelijk nog altijd naar een autonome toekomst. Getuige BMW dat - in navolging van Mercedes -toestemming heeft gekregen voor een zelfsturing van niveau 3.

BMW heeft opnieuw een stap voorwaarts gezet in de race naar de autonoom rijdende auto. Het heeft in de heimat namelijk een goedkeuring gekregen voor de uitrol van zijn Personal Pilot in de 7 Reeks, een systeem van level 3 op de schaal van autonoom rijden. Daardoor hoeft de bestuurder zijn of haar aandacht niet meer op de weg te houden bij snelheden onder 60 km/u in. Tenminste, in Duitsland, het enige Europese land dat momenteel autonoom rijden op niveau 3 toestaat.

Gebruikersinterface en veiligheid

BMW heeft daarvoor een specifieke gebruikersinterface ontwikkeld die een duidelijk onderscheid maakt tussen Level 2- (waarbij je wel je ten alle tijde je handen aan het stuur moet houden) en Level 3-functies. Een vereiste voor de benodigde certificering.

Het gecombineerde Level 2/Level 3 systeem is als optie verkrijgbaar voor € 6.000 op nieuwe modellen. In augustus volgt een (gratis) draadloze upgrade voor 7 Reeks-en die eerder al met die niveau 3-optie werden uitgerust.

BMW Personal Pilot

Concurrentie en vooruitzichten

BMW volgt daarmee in het spoor van Mercedes-Benz dat eerder al goedkeuring kreeg voor een Level 3-systeem. In Stuttgart plannen ze trouwens een volgende versnelling gezien Das Haus eind dit jaar zijn Drive Pilot het commando wil geven tot 90 km/u.

Lees ook - Waarom krijgt de elektrische Mercedes EQS turquoise verlichting?

Andere fabrikanten, zoals Stellantis, zijn van plan hun respectieve AutoDrive-systemen in 2025 te lanceren, waarschijnlijk eerst in de Verenigde Staten. Ford plant massaproductie van zijn Level 3-systeem in 2026.

Volkswagen werkt dan weer samen met Mobileye in de ontwikkeling van een Level 3-systeem, waarbij het de vraag is of het ook uitgerold zal worden bij Audi. In Ingolstadt werd in eerste instantie namelijk afgezien van een dergelijk niveau van autonoom rijden. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten