Hoewel BMW in het verleden heeft verklaard dat een actieradius van meer dan 600 km geen doel op zich is, zal de nieuwe Neue Klasse-architectuur voor de volgende generatie elektrische modellen van de constructeur uit München het mogelijk maken om veel verder te gaan en te streven naar een actieradius van 1.000 km en/of 1.000 pk. Een prestatie die mogelijk wordt gemaakt door de nieuwe generatie cilindrische batterijen, die aanzienlijk krachtiger en efficiënter zijn.
LEES OOK BMW Neue Klasse debuteert als 3 Reeks
600 km in 12 minuten
De Neue Klasse-architectuur zal een elektrisch systeem op 800 volt combineren met een krachtige lader waarmee je, aldus Frank Weber – BMW’s technologisch directeur – op één minuut een actieradius tot 30 mijl (48 km) zou kunnen terugwinnen, tot een maximum van 600 km (375 mijl). Op basis van die oplaadcapaciteit zou het volgens hem slechts 12 minuten duren om de batterij volledig op te laden. Indrukwekkend… maar je moet dan wel een voldoende krachtig oplaadpunt vinden!
LEES OOK O Test: BMW i7 (2022)
Nieuwe batterijen
Nog volgens Weber zal de Neue Klasse zich onderscheiden door zijn cilindrische batterijen, die 20% meer energiedichtheid zouden bieden en 30% minder ruimte zullen vergen. Hij voegt er nog aan toe dat de actieradius en het oplaadvermogen 30 procent groter zullen zijn dan met de prismatische batterijtechnologie die BMW momenteel gebruikt. Maar de nieuwe batterijen zullen niet alleen krachtiger en efficiënter zijn, ze zullen naar verwachting ook duurzamer zijn, met een 20% grotere kostenefficiëntie en 60% minder CO2-verbruik bij hun productie.
Tot 1.000 pk en 1.000 km
BMW werkt al aan een toekomstig 100% elektrisch M-model – de volgende generatie M3-M4? – die gebaseerd zal zijn op het Neue Klasse-platform. Dat zal tot vier elektromotoren. kunnen herbergen. De reeks modellen met deze architectuur, van de compacte i1 en i2 tot de grote SUV iX7, zal echter meestal worden aangeboden met achter- of vierwielaandrijving met één of twee afzonderlijk bekrachtigde synchroonmotoren. Dit alles wordt gecombineerd met een batterijpakket waarvan de capaciteit varieert van 75 tot 150 kWh, afhankelijk van het model. Dat zorgt voor een actieradius tot 1.000 km voor sommige modellen, met de nadruk op comfort en efficiëntie in plaats van ruw vermogen.
Om een dergelijk bereik te halen, zal BMW natuurlijk belangrijke factoren als rolweerstand, voertuigmassa, energiebeheer en aerodynamica moeten optimaliseren. Wat dat laatste betreft, zegt Thomas Albrecht, hoofd van Efficient Dynamics, dat de nieuwe BMW Neue Klasse minstens 25 procent gestroomlijnder zal zijn. Kortom, dezelfde recepten die Mercedes op zijn demonstratiemodel EQXX heeft toegepast, zullen worden gebruikt in de nakende berline EQC.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!