Bollinger is een Amerikaanse start-up die in 2018 het levenslicht zag. Momenteel zijn ze volop bezig met de B1 en de B2, elektrische terreinwagens die begin 2021 productieklaar zouden moeten zijn. De B1 is een pick-up, de B2 draagt een klassiek koetswerk. Het design is opvallend hoekig, maar niet zo extreem als dat van de Tesla Cybertruck. Om de ontwikkelingskosten draaglijk te houden, heeft Bollinger besloten om de modulaire architectuur waarop de B1 en de B2 bouwen binnenkort te koop aan te bieden.
Bollinger noemt dat modulaire platform "E-chassis" en belooft een maximaal laadvermogen van 2,3 ton. De B1 en de B2 beschikken sowieso over 2 elektromotoren en dus over vierwielaandrijving, goed voor een systeemvermogen van dik 600 pk en een maximumkoppel van 900 Nm. De terreinwagens komen met een variabele rijhoogte en krijgen een versnellingsbak met twee verhoudingen en vergrendelbare differentiëlen. Je houdt wel de keuze tussen een batterijpakket van of 120 of 180 kWh, maar het blijft voorlopig raden naar een WLTP-conform rijbereik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!