Vroeger was het eenvoudig en werden wagens nog gekwalificeerd volgens de cilinderinhoud van hun motor. Een VW Golf 2.0 TDI had een dieselende 2 liter-krachtbron en dat was voor iedereen duidelijk. Maar geleidelijk aan kregen de marketingjongens en -meisjes meer en meer zeggingschap, waardoor een Mercedes-AMG C 63 eigenlijk over een 6,2 liter-motor bleek te beschikken en het tegenwoordig zelfs met een 2 liter-blokje moet rooien. Bij Audi gingen ze helemaal loco met een nomenclatuur die nog steeds meer vragen oproept dan antwoorden biedt. En zo kunnen we nog tientallen voorbeelden verzinnen.
LEES OOK De nieuwe BYD Seal getest: moet de Tesla Model 3 oppassen?
Onlangs waren we met de nieuwe BYD Seal onderweg en viel ons oog op de 3.8S-vermelding op de achterklep. Het kan niet om een verwijzing naar de cilinderinhoud gaan, want deze elektrische auto doet het zonder verbrandingsmotor. Maar waarvoor staat die 3.8S dan wel?
LEES OOK Hoeveel kost de nieuwe BYD Seal in België?
Een blik op de specificaties van de BYD Seal als Excellence-AWD brengt opheldering. Dat is de door twee elektromotoren aangedreven topversie van deze Chinese auto, waarvan het elektrische aandrijfgeheel goed is voor een systeemvermogen van 390 kW (530 pk) en voor een maximumkoppel van 670 Nm. Die elektropower zorgt ervoor dat deze elektrische auto aan 3,8 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. En daar zijn ze bij Build Your Dreams zo trots op dat ze dat graag op de achterklep van de snelste Seal vermelden. Over de topsnelheid van 180 km/u wordt wijselijk gezwegen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!