Na de conceptcar Airflow die Chrysler op de vorige CES presenteerde, geeft de Amerikaanse constructeur ons dit jaar een voorproefje van het interieur van zijn toekomstige elektrische modellen, waarmee het Stellantis-merk vanaf 2025 nieuw leven wordt ingeblazen. Met deze Synthesis biedt Chrysler ons zijn visie op een interieur ontworpen met duurzame materialen, maar vooral gebaseerd op een softwarearchitectuur die werd ontwikkeld door Stellantis en die gebruikmaakt van AI (Artificial Intelligence). Die architectuur werd STLA Brain gedoopt en omvat de STLA SmartCockpit en STLA AutoDrive.
LEES OOK – Elektrische Airflow moet Chrysler van de ondergang redden
Duurzaam en comfortabel
Chrysler moet zijn blazoen van Amerikaans premiummerk opnieuw oppoetsen en gaat zich concentreren op het comfort en de mobiliteitservaring van zijn toekomstige elektrische modellen. Maar de interieurs van Chrysler moeten niet alleen comfortabel, maar ook duurzaam zijn. Daartoe maakt de conceptcar Synthesis gebruik van verschillende materialen op basis van gerecycleerde kunststof en milieuvriendelijkere oplossingen voor materiaalverwerking.
Comfort wordt niet alleen bereikt door de binnenruimte en de kwaliteit van de stoelen, maar ook door de finesse van de auditieve ervaring. Daarom beschikt de Synthesis over het Synthesis Music Experience-systeem, waarmee een inzittende zijn eigen muziek kan maken, kan dj'en, kan mediteren of zelfs aan karaoke kandoen. Natuurlijk is er ook een reisplanner om ritten te optimaliseren, oplaadpunten en parkeerplaatsen te vinden en autonome rijfuncties te benutten.
Hardware en software
Concreet bestaat het STLA Brain-pakket uit de software- en hardwarecomponenten die ontworpen zijn om de inzittenden van het voertuig een geconnecteerde, veilige en interactieve mobiliteitservaring te bieden. Daartoe behoort de STLA SmartCockpit, die in de conceptcar Synthesis bestaat uit een scherm van 37,2 duim. Het dient voor de weergave en bediening van infotainmentfuncties, terwijl kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om de voorkeuren van de gebruiker te leren en de diensten daaraan aan te passen. Zo wordt de intuïtiviteit van de gebruikersinterface en de interactiviteit van de ervaring aan boord verbeterd via een virtuele assistent. Connectiviteit is ook inbegrepen, want de assistent kan geconnecteerde voorwerpen van gebruikers aan het voertuig koppelen.
Met de STLA AutoDrive biedt de conceptcar Synthesis – in theorie – autonome rijfuncties van niveau 3 die 'hands-off' en 'eyes-off' rijden in vooraf gedefinieerde verkeersomstandigheden mogelijk maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!