De batterij is hét belangrijkste element van een elektrische wagen. Elke oplossing om zijn kost te verminderen en zijn levensduur te verlengen is dus aantrekkelijk voor investeerders. Coreshell, een start-up uit Lorente in Californië, heeft aangekondigd dat het 4 miljoen dollar heeft opgehaalt om een coating te ontwikkelen die het risico op lithiumbeplating op de anode verlaagt. Deze innovatie vergemakkelijkt dus de doorgang van het metaal, zonder dat het vast komt te zitten tussen de gekruiste lagen. Bovendien moet deze technologie ook het inloopproces tijdens de fabricage verbeteren. Daardoor kan er minder lithium gebruikt worden, terwijl er een meer efficiënte batterij uitkomt die bovendien langer meegaat. Bingo!
BASF
Coreshell heeft de hulp gekregen van de Duitse chemiereus BASF. Deze belangrijke leverancier van actieve kathodematerialen met hoge energiedichtheid heeft de coatings van Coreshell al getest. Een woordvoerder van BASF bevestigt dat het bedrijf de prestatieverbeteringen hebben vastgesteld vergeleken met de standaardmaterialen. Bovendien ontwikkelt de start-up een fabricageproces om de coating in vloeibare vorm te kunnen aanbrengen om de industrialisatie te vergemakkelijken en de coating economisch vatbaar te maken. Het zou zich ook gemakkelijk aanpassen aan verschillende materialen en kan dus ook bij andere soorten anodes worden gebruikt. Coreshell kondigt tenslotte een prijsbesparing per kWh van bijna 30% aan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!