Volgens het United States Patent and Trademark Office heeft Ferrari onlangs een octrooi aangevraagd voor een elektrische of hybride sportwagen waarvan de architectuur overeenkomt met die van een supercar met de motor centraal achterin. Een bijzonder kenmerk van de ingediende plannen is dat het accupakket wordt ondergebracht op de plaats die traditioneel wordt ingenomen door de verbrandingsmotor, in wat lijkt op een subframe dat aan de centrale structuur kan worden gelast of gelijmd.
Verbrandingsmotor voorin
Deze architectuur maakt ook de toevoeging van kleine elektrische modules onder de passagiersstoel mogelijk. Beter nog, deze supercar zou ook een hybride kunnen zijn, met een elektrische motor en batterijen centraal achterin en een verbrandingsmotor... voorin. De hoofdbatterij is lichtjes naar boven gekanteld om een negatieve lift te creëren, wat betekent dat de efficiëntie van de diffusor wordt geoptimaliseerd en dat tegelijk een ideale circulatie en verdeling van de warmte binnen het platform mogelijk is, bijvoorbeeld voor een betere koeling van de batterij.
Allerhande batterijtypes
Volgens de octrooibeschrijving zouden de cellen voor de in de vloer geïntegreerde modules cilindrisch zijn, terwijl voor het kleinere pakket onder de passagier verschillende celtypes zouden kunnen worden gebruikt: cilindrische, prismatische of pocket (ultra-compacte) cellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!