Hoewel Ferrari in 2025 zijn eerste puur elektrische model voorstelt, zijn ze in Maranello niet van plan de verbrandingsmotor zomaar op te geven. Zo volgt het Italiaanse merk niet alleen de ontwikkeling van e-fuels op de voet, maar kijkt het ook naar waterstof als oplossing. En dan niet als energiedrager in een brandstofcel, maar rechtstreeks als brandstof in de motor.
Ferrari heeft nu zelfs een motor laten patenteren die op waterstof draait. Al mogen we daar geen voorbarige conclusies aan verbinden: in 2022 patenteerde het merk een elektrische supercar, en daar hebben we sindsdien niks meer van gezien of gehoord, zels niet in de vorm van een conceptcar.
Niet de eerste
Ferrari is trouwens niet de eerste constructeur die heil ziet in de verbranding van waterstof. Zo had BMW in de jaren 2000 al enkele testprototypes rondrijden met gelijkaardige technologie, terwijl Japanse merken als Mazda, Subaru en Toyota een samenwerking hebben gesloten om samen aan verbrandingsmotoren op waterstof te werken. Het grote voordeel daarvan is dat bij de verbranding van waterstof geen CO2 vrijkomt.
Of je ze nu gebruikt als energiedrager in een brandstofcel of zoals hier, als brandstof, de nadelen van waterstof zijn dezelfde: waterstof heeft een lagere energiedichtheid dan benzine. Dat betekent dat je voor hetzelfde rijbereik een grotere tank nodig hebt – wat leidt tot grotere en dus zwaardere auto’s.
LEES OOK Yamaha ontwikkelt een V8 op waterstof voor Toyota
Bovendien staat het waterstofdistributienetwerk nog altijd in zijn kinderschoenen, en zijn er nu al te weinig stations om aan de – nochtans schaarse – vraag van de weinige FCEV-rijders te voldoen. Voor een merk met veeleisende klanten als Ferrari is dat een no go. Al zou het zomaar kunnen dat dat netwerk in de nabije toekomst fors uitbreidt, want landen zoals Frankrijk bijvoorbeeld investeren volop in ‘groene’ waterstof.
Sound of Music?
Op voorwaarde dat ze duurzaam wordt gewonnen, kan waterstof wél een alternatief vormen voor synthetische brandstoffen. In beide gevallen zou de verbrandingsmotor – al dan niet met elektrische ondersteuning – gewoon kunnen blijven bestaan, met alle sensaties inzake geluid en trillingen die daarbij horen.
Al denken sommige merken, waaronder trouwens Ferrari, dat ze hun EV ook een echte motorklank kunnen geven, terwijl andere constructeurs dan weer overwegen om hun sportieve EV met een handgeschakelde versnellingsbak uit te rusten – als ze al geen elektrische sportieveling hebben ontwikkeld die de funaspecten van de benzinetegenhangers kan simuleren, zoals de Hyundai Ioniq 5 N dat doet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!