Tegen betaling van een abonnement zullen Britse bestuurders van de Ford Mustang Mach-E uit 2023 hun handen van het stuur kunnen halen op in kaart gebrachte snelwegen in Groot-Brittannië. Maar de auto zal er wel over waken dat ze hun blik niet van de weg halen. Het is de eerste keer dat dergelijke niveau 3-technologie voor autonoom rijden is toegestaan voor het grote publiek in Europa. In Canada en de Verenigde Staten hebben 193.000 bestuurders van met BlueCruise uitgeruste Fords en Lincolns al 102 miljoen kilometer (64 miljoen mijl) in de handsfreemodus gereden.
BlueCruise
De BlueCruise-technologie controleert wegmarkeringen, snelheidsborden en veranderende verkeersomstandigheden om het sturen, accelereren, remmen, de positie op de rijstrook en de afstand tot voorliggers te regelen. De auto kan in files vaart minderen en volledig tot stilstand komen. Geavanceerde infraroodcameratechnologie controleert echter voortdurend de aandacht van de bestuurder om de veiligheid en de alertheid te waarborgen, want de bestuurder moet op elk moment kunnen reageren.
Specifieke omstandigheden
Deze rijmodus maakt gebruik van de mogelijkheden van Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC), dankzij een combinatie van radar en camera's om de positie en snelheid van andere voertuigen op de weg te detecteren en te volgen. Het systeem werkt tot een snelheid van 130 km/u. Voordat het BlueCruise-systeem overschakelt op handsfree rijden, na activatie door de bestuurder, bevestigt het dat rijstrookmarkeringen zichtbaar zijn, dat de ogen van de bestuurder op de weg gericht zijn en dat andere omstandigheden geschikt zijn. Een op de bestuurder gerichte infraroodcamera onder het dashboard controleert zijn blik en de positie van zijn hoofd – zelfs als hij of zij een zonnebril draagt – om ervoor te zorgen dat de bestuurder zich op de weg blijft concentreren.
Blik op de weg
Wanneer de camera van de Ford Mustang Mach-E deen gebrek aan aandacht van de bestuurder detecteert, zendt de auto waarschuwingen uit op het dashboard. Deze worden gevolgd door hoorbare waarschuwingen en vervolgens het activeren van de remmen om de auto te vertragen. Maar hij blijft tijdens dit proces de weg volgen en de besturing controleren. Soortgelijke acties worden uitgevoerd als de bestuurder bij het verlaten van een blauwe zone zijn of haar handen niet opnieuw op het stuur legt wanneer daar om wordt gevraagd. De bestuurder kan uiteraard te allen tijde de controle over het voertuig terugkrijgen.
Blauwe zones
Rijden zonder handen is alleen toegestaan op 3.700 km voorgeprogrammeerde autosnelwegen in Engeland, Schotland en Wales. Deze trajecten worden "blauwe zones" genoemd. Het zijn de enige zones waar het Britse ministerie van Transport groen licht heeft gegeven voor de BlueCruise-technologie, die gratis is tijdens de eerste 90 dagen na aankoop van het voertuig. Daarna moeten klanten een maandelijks abonnement van 17,99 pond (zo’n 20,50 euro) betalen. Ford is van plan BlueCruise in andere Europese landen te activeren zodra de regelgeving dit toelaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!