In de grote bestelwagens van de Transit-familie gebruikt Ford nog de 2.2 TDCi Euro 5-motor, maar die verlaat de catalogus in september. Op dat moment wordt de Euro 6-norm veralgemeend naar alle voertuigen, ook de bedrijfsvoertuigen. Ford maakt van die gelegenheid gebruik om een nieuwe 2.0 diesel met EcoBlue-label voor te stellen, om te beginnen in de bedrijfsvoertuigen van de Transit-reeks. Maar personenwagens zoals de Mondeo, S-Max, Galaxy of Edge zullen snel volgen. Er komen zelfs sportieve varianten, zoals de toekomstige Focus ST TDCi. Het moderne dieselblok zou tot 240 pk leveren in zijn strafste versie.
Tot zes varianten
In eerste instantie verschijnen er drie vermogensvarianten van de nieuwe 2.0 EcoBlue voor de bestelwagens: 105, 130 en 170 pk. Voor de personenwagens zijn er nog andere versies gepland (95, 200 en 240 pk). Op termijn brengt Ford een afgeleide met een kleinere cilinderinhoud van 1.500 cm³ om de compactere modellen in het gamma aan te drijven. Zo krijgt uiteindelijk het volledige gamma een moderne dieselmotor, die zowel krachtiger (het koppel stijgt met 20 procent tegenover de 2.2 TDCi), zuiniger (10 procent lagere CO2-uitstoot) als aangenamer (minder trillingen) is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!