Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Ford: manuele versnellingsbak met elektronische koppeling

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-02-2022

Ford heeft een octrooi aangevraagd voor een manuele versnellingsbak die gecombineerd wordt met een elektrisch bediende koppeling. Een originele transmissie die mogelijk zijn opwachting zou kunnen maken in de volgende Mustang.

De handgeschakelde versnellingsbak is misschien nog niet dood! Ford heeft bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO) een octrooi aangevraagd voor een handgeschakelde versnellingsbak met een elektronisch geregelde koppeling waarmee de bestuurder kan schakelen zonder de koppeling te moeten bedienen. Daarbij zou er dus geen fysieke verbinding meer zijn tussen het koppelingspedaal en het koppelingslager.

Facultatief pedaal

Met dit systeem kan een handgeschakelde versnellingsbak met klassiek H-vormig schakelrooster worden gehandhaafd zonder dat een koppelingspedaal nodig is. Toch zou Ford dat laatste mogelijk kunnen behouden als een by wire-systeem, zoals het gas- en rempedaal.

De koppeling zou dan worden ‘gestuurd’ – lees: geopend en gesloten – via een elektronische module die vertrouwt op sensoren om bewegingen van de versnellingspook te detecteren en de koppeling automatisch te bedienen. Het systeem zou gebruikmaken van een hydraulische actuator die de koppeling kan bedienen en die onder druk wordt gehouden door een hoofdcilinder. Tijdens het schakelen detecteert het systeem de beweging van de versnellingspook en wordt automatisch een signaal gestuurd dat op zijn beurt de koppeling in werking stelt. De bestuurder kan echter ook zelf ontkoppelen wanneer hij de ervaring van een traditionele manuele versnellingsbak wil ervaren.

Ford zou ook van plan zijn de modellen die gebruikmaken van deze nieuwe transmissie, uit te rusten met een ‘override’-knop op de versnellingspook. Hierdoor zou de koppeling ‘manueel’ kunnen worden gelost of zou de koppelingsdruk kunnen worden gevarieerd naar gelang van de druk die wordt uitgeoefend op de versnellingspook. Voor tijdens het manoeuvreren bijvoorbeeld, of om soepeler te schakelen naargelang van de rijstijl.

Ondanks het complexere ontwerp zou een dergelijk systeem manuele versnellingsbakken wat toegankelijker maken voor wie ze anders links zou laten liggen. En het zou vooral manuele bakken compatibel maken met veiligheids- en rijhulpsystemen zoals een automatische noodremfunctie, een adaptieve snelheidsregelaar, enzovoort, die vaak een automaat vergen.

Voor de Mustang?

In wezen zou deze transmissie bijna het beste van twee werelden combineren en een meer ‘authentieke’ en ouderwetse synthese bieden dan een traditionele gerobotiseerde versnellingsbak. De bestuurder zou kunnen blijven schakelen via een traditioneel H-rooster, maar zonder de koppeling zelf te bedienen en dus zonder het risico te lopen de versnelling te ‘missen’, waardoor het risico van beschadiging van de koppeling zou worden vermeden. Een 'fun'-oplossing die perfect zou zijn voor de volgende generatie Ford Mustang.

Maar het systeem zou ook op andere modellen kunnen worden toegepast, zonder dat grote aanpassingen nodig zijn in vergelijking met een traditionele transmissie. Het zou compatibel zijn met uiteenlopende architecturen, van achterwielaandrijvers met overlangs opgestelde motor tot voorwieltrekkers met de motor dwars voorin. Zelfs de Bronco en zijn vierwielaandrijving zouden dit systeem aankunnen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten