Heel wat massaconstructeurs zoeken naar manieren om het gewicht van hun auto’s te drukken om zo het verbruik te reduceren. Daarom maken ze tegenwoordig steeds meer gebruik van aluminium onderdelen. Maar in de toekomst zou koolstofvezel wel eens het uitverkoren materiaal kunnen worden. Zo heeft Ford samen met Magna een concept van een koolstofvezel motorsteun voorgesteld.
Lichter
Deze steun moet ter herinnering niet enkel de motor maar ook de versnellingsbak en nog een paar andere belangrijke elementen torsen. Dat betekent dus dat het om een vrij groot en dus zwaar onderdeel gaat. Door het in koolstofvezel te maken, bespaart Ford 34 procent op het gewicht ervan in vergelijking met een stalen motorsteun. Bovendien bestaat hij uit slechts twee voorgevormde en geassembleerde stukken.
Dure koolstof
Maar een echte toepassing is nog niet voor morgen, aangezien het materiaal nog relatief duur is. Ondanks de stijgende vraag ziet het er wel naar uit dat koolstofvezel niet langer het voorrecht zal blijven van supersportwagens en andere prestigeberlines. We volgen het dossier met veel interesse…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!