Het geloof in de zelfrijdende auto blijft afkalven. Na Apple en Audi is het nu de beurt aan Ford, dat zijn verzoek om vrijstelling van de Amerikaanse NHSTA-veiligheidsnormen om autonome bedrijfsvoertuigen te testen op niveau 4 heeft ingetrokken. Voortaan gaat het Blauwe Ovaal zich richten op de ontwikkeling van autonome assistentietechnologie van niveau 4, bestemd voor particuliere voertuigen. Vanuit de overtuiging dat deze semi-zelfstandige systemen winstgevender zullen zijn op korte termijn.
UITGELEGD De 5 niveaus van autonoom rijden
De investeringen die nodig zijn om niveau 4 van autonoom rijden te bereiken, zijn volgens Ford niet langer te verantwoorden. Dat geld gebruikt de Amerikaanse autoconstructeur liever om zijn gamma te elektrificeren, zodat het niet langer afhankelijk is van Volkswagen – zoals dat het geval is bij de nieuwe Ford Explorer en de op stapel staande Ford Capri.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!