Hyundai en Kia, die samen de Hyundai Motor Group vormen, hebben drie types zonnepanelen bedacht met de bedoeling om ze te monteren op toekomstige auto’s. Elk type past bij een type auto: verbrandingsmotor, hybride of elektrisch. De auto met verbrandingsmotor krijgt semi-transparante zonnecellen, die dus geïntegreerd kunnen worden in een panoramisch zonnedak. De opbrengst is vrij laag, maar de cellen moeten ook enkel een kleine accu opladen. Zo moet de verbrandingsmotor minder werken om stroom te leveren, en wordt er CO2-uitstoot bespaard.
Hybride en EV
Voor hybrides worden er gewone zonnepanelen voor autodaken ontwikkeld. Die zijn niet transparant, maar kunnen de accu van hybrides wel dagelijks 30 tot 60 procent opladen, afhankelijk van het weer. Dat scheelt dus ook weer in de CO2-uitstoot. EV’s krijgen een derde type lichtgewicht zonnecellen die in het dak en de motorkap verwerkt kunnen worden. Daarmee kan er dus een beetje extra range gehaald worden tijdens lange ritten, of tijdens het geparkeerd staan zonder dat de auto aan een laadpaal moet hangen. Let wel: zonnepanelen zijn lang niet krachtig genoeg om elektrische auto’s snel op te laden. We spreken hier dus over kleine winsten die ermee gehaald kunnen worden. De technologie wordt beschikbaar ergens "na 2019".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!