De nieuwe (benzine-)V6 VR van Infiniti is een 3 liter grote hightech biturbomotor, die 304 of 405 pk ontwikkelt. Dit motorblok met meerfasige drukvoeding beschikt over nieuwe technologie om het rendement te verbeteren. En om compact te blijven maakt het gebruik van lichte en kleine cilinderblokken. Een specifieke bekleding van de zuigerwanden moet de mechanische wrijving verminderen. Daarnaast heeft deze V6 een in de cilinderkop geïntegreerde uitlaatcollector. De katalysator werd dus dichter bij de uitlaat gemonteerd.
Nieuw
Een nieuwe elektrische motor stuurt de kleppentiming in deze V6. Dat moet de snelheid verhogen waarmee de inlaatklep geopend wordt. Het design van de turbinevleugels werd vernieuwd om hun draaisnelheid op te drijven. De ingenieurs hebben bovendien gekozen voor de installatie van watergekoelde intercooler voor de turbo’s en voor een elektronische bediening van de overdrukklep.
Twee vermogens
De motor met zes cilinders in V-vorm van 304 pk en 400 Nm is uitgerust met één waterpomp, de versie van 405 pk en 475 Nm heeft er twee, voor een doeltreffender beheer van de warmte in geval van hogere belasting. De 304 pk-versie weegt 194,8 kilogram, zijn krachtiger broertje is 25,8 kilogram zwaarder (220,6 kilogram). Door de spelen met het gewicht en het rendement wilden de teams van Infiniti uiteraard het verbruik verminderen: dat zou tot 6,7 procent lager liggen, volgens de constructeur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!