Infiniti krijgt de primeur om als eerste de nieuwe motor te introduceren in zijn modellen. Het gaat om de VC-T, een 2.0 viercilinder met variabele compressieverhouding. Normaal is die drukverhouding een vast gegeven, een variabele compressie wordt aanzien als een enorme uitdaging. Nissan, de eigenaar van Infiniti, heeft dan ook liefst 20 jaar gewerkt om de techniek op punt te stellen. Uiteindelijk zal de motor kunnen wisselen tussen een ratio’s die gaan van 8:1 tot 14:1 afhankelijk of de rijstijl gericht is op prestaties dan wel op zuinig rijden. Eenvoudig gesteld krijgt Nissan de wijzigingen in de compressieverhouding voor elkaar met behulp van een pomp en van een arm die de steun van de zuiger wat hoger of lager kan instellen. Die beweging wordt ingegeven op basis van softwaresturing die zich baseert op het toerental van de motor. Te ontdekken op de Mondial de l’Automobile in Parijs in oktober.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!