De grootste vijand van de elektrische auto is een hoge temperatuur. NIet alleen voor de batterijen zelf, maar ook voor het opladen ervan. Om oververhitting te vermijden, moduleren laadsystemen het vermogen op basis van allerlei parameters – waaronder dus de temperatuur.
Ingenieurs van de Amerikaanse Perdue University in West Lafayette, Arizona, denken een oplossing gevonden te hebben. In samenwerking met Ford is een door Issam Mudawar geleid onderzoeksteam er immers in geslaagd 2.400 ampère door een kabel te jagen. Momenteel is 520 ampère zowat het maximum voor een snellaadstation, voor een oplaadbeurt van 5 minuten wordt de benodigde stroomsterkte geraamd op 1.400 ampère.
5 keer sneller
Door de stroomsterkte aanzienlijk te verhogen, zou de oplaadtijd met deze prototypekabel 4 tot 5 keer sneller kunnen zijn. Dan zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de batterijen van een elektrische auto in minder dan 5 minuten van 10% naar 80% op te laden. Om oververhitting te voorkomen hebben onderzoekers van de gerenommeerde Purdue University de kabel uitgerust met een stoomkoelsysteem.
Er wordt een octrooiaanvraag ingediend in de hoop dit type kabel over twee jaar te kunnen aanbieden. Om in 5 minuten op te laden moeten de kabel, de terminal en de auto op 2.500 A kunnen werken...
Foto: Purdue University (Jared Pike)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!