Kia en Hyundai komen ook met een CVVD-motor, met continu variabele kleptiming – dat ook al wordt gebruikt door BMW en Honda. Deze besturing van de distributie wil de nadelen van de huidige systemen elimineren, waarbij het sluitmoment van de klep afhankelijk was aan dat van de opening. Met CVVD kan de duur van de opening worden aangepast. Het koppelt dus de continu variabele distributie aan de continu variabele kleptiming waarmee het volume aan lucht in de verbrandingskamer wordt gecontroleerd.
Concreet
CVVD opent de inlaatklep bij het midden tot aan het einde van de compressieslag wanneer de auto een constante snelheid aanhoudt. Deze positionering moet het energierendement verbeteren en de weerstand van de compressie verminderen. Maar als er meer vermogen nodig is, bijvoorbeeld bij hoge snelheden, wordt de inlaatklep gesloten in het begin van de compressieslag om de maximale hoeveelheid lucht in de verbrandingskamer te krijgen voor de explosie, waardoor het koppel wordt verhoogd om een krachtigere acceleratie te bekomen.
Smartstream G
De CVVD-technologie moet naar verwachting het verbruik met 5% en de emissies zelfs met 12% doen dalen dankzij een meer volledige verbranding. Hij zal voor het eerst te vinden zijn in de nieuwe Smartstream G1.6 T-GDi van de groep. Deze speciale V4-turbobenzine levert 180 pk en 265 Nm. Hij heeft ook een EGR-klep onder lage druk die uitlaatgassen naar de voorkant van de turbo brengt. De motor met directe injectie (350 bar) is uitgerust met een geïntegreerd thermisch beheersysteem dat de motor snel opwarmt of afkoelt naar de optimale temperatuur. De Hyundai-groep laat ook nog weten dat de interne frictie van de motor met 34% is verminderd dankzij bewegende onderdelen met lagere frictie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!