In september 2018 zal Opel een volledig zelfstandig prototype voorstellen in het kader van het project Ko-HAF. Ondertussen maakt een vloot auto’s en ingenieurs van de constructeur deel uit van het programma. Ze houden zich bezig met real-time digitaliseringssoftware voor de kaarten die verkeersproblemen integreren zoals ongevallen, files of wegenwerken. Het belangrijkste werk zit in de architectuur, de interfaces en de communicatieprotocollen voor de veiligheidsserver waar al deze kaart- en verkeersgegevens worden verzameld.
Algoritme
Opel werkt verder aan een algoritme om de informatie van de sensoren van de auto te interpreteren. De teams uit Rüsselsheim concentreren zich daarbij in de eerste plaats op het zelfstandige lokaliseringsproces. De bedoeling is om de door de auto verzamelde gegevens voor zijn ‘visuele lokalisering’ te integreren in de digitale kaarten aan boord. In dat kader wordt vandaag een test-Opel Insigina ingezet in het ontwikkelingscentrum van het merk en op bepaalde stukken snelweg rond Frankfurt. In september 2018 stelt Opel een voertuig voor dat de volgende taken aankan: automatisch invoegen op de snelweg, integreren in de flow van het verkeer, rijden op de snelweg met inhaalmanoeuvres en ten slotte ook automatisch de snelweg verlaten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!