Binnenkort onthult Lamborghini de opvolger van zijn Aventador. Van die nieuwe supercar wisten we al dat hij LB744 zal heten en dat hij zal worden aangedreven door een plug-inhybride V12. Nu heeft de Italiaanse constructeur echter ook meer info en beelden vrijgegeven van de dragende structuur waarin dat aandrijfgeheel zal rusten.
De constructeur uit Sant'Agata Bolognese gaat er prat op dat het onderstel van de LB744 is geïnspireerd op de luchtvaart. De volledige monocoque is van carbon, terwijl de voorste structuur gemaakt is van een composietmateriaal bestaande uit in hars gedrenkte korte koolstofvezels. Dat voorframe kan naar verluidt veel meer energie absorberen dan dat van de Aventador Ultimae.
Ultrastijf en licht
De 'monofuselage', zoals het chassis van de LB744 wordt genoemd, zou 10% lichter zijn dan de structuur van de Aventador, terwijl we al wisten dat de nieuwe V12 ook al 17 kg minder zou wegen. Al is het natuurlijk maar de vraag of dat voldoende is om het meergewicht van de batterij van 3,8 kWh en de elektromotoren te compenseren – de LB744 wordt immers een plug-inhybride supercar.
Daarnaast spreekt Lamborghini ook van een 25% hogere torsiestijfheid, met alle positieve gevolgen vandien voor de rijdynamiek. Ook het dak is trouwens van carbon, wat in theorie het zwaartepunt moet verlagen. Wat de chassistructuur betreft, gebruikt enkel het achterframe aluminium. Om te weten hoe de gloednieuwe Lamborghini er in zijn geheel zal uitzien, zullen we nog enkele weekjes geduld moeten oefenen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!