Momenteel mag de Mercedes EQS zich de meest aerodynamische productieauto ter wereld noemen. Maar binnenkort is de elektrische S-Klasse die titel kwijt, want dan gaat de Lightyear 0 in productie. En de Nederlandse zonnewagen pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175. Tegenover 0,20 voor de EQS.
Rijbereik
De Lightyear 0 klieft bijna even efficiënt door de ether als de experimentele Mercedes EQXX. En dat allemaal in functie van een zo groot mogelijk rijbereik, samen met die 5 m² aan zonnepanelen op het koetswerk. Lightyear puurt een range van 625 kilometer uit een batterij van 60 kWh, maar als de zon schijnt, zou de actieradius meer dan 1.000 km bedragen.
LEES OOK Hoeveel kost de elektrische Lightyear 0 eigenlijk?
Die Cx-waarde kwam niet tot stand via een virtueel computermodel, maar in de windtunnel. En gemeten volgens het WLTP-protocol, zodat het om een officieel vastgestelde luchtweerstandscoëfficiënt gaat. Leuk detail: daarvoor trok de vanuit het Nederlandse Helmond opererende constructeur naar een widtunnel in het Duitse Stuttgart. Inderdaad, waar Mercedes gevestigds is. Nu goed, niet dat Das Haus er wakker van ligt. Records zijn er om gebroken te worden, nietwaar?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!