Eind dit jaar zou de Mazda-stand op het salon van Tokio weleens een drukke boel kunnen worden. De Japanse constructeur zal daar namelijk de nieuwe generatie onthullen van zijn berline ‘3’, maar pakt er ook uit met de nieuwe generatie van zijn SkyActiv-benzinemotoren met HCCI (Homogeneous Charge Combustion Ignition). Die technologie zou heel wat rivalen jaloers kunnen maken…
“Groenere” motor
Concreet maakt deze krachtbron zelfontbranding van de brandstof mogelijk in een benzinemotor: een wereldpremière. Spontane ontbranding willen constructeurs normaalgezien net vermijden in een benzinemotor, in tegenstelling tot in een dieselmotor. De brandstof wordt met bougies tot ontploffing gebracht. Maar Mazda’s “sparkless” (zonder bougies) motor heeft een erg hoge compressie, wat tot een betere verbranding leidt. Volgens Mazda zou deze motor “zachter” werken en minder vervuilen. De nieuwe Europese homologatiecyclus – die binnenkort van kracht wordt – zal ongetwijfeld de eerste maatstaf worden om het waarheidsgehalte te toetsen van de beweringen van Mazda.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!