Mazda heeft een remenergierecuperatiesysteem ontwikkeld dat werkt met een condensator: i-Eloop. Op die manier kan op korte tijd een erg hoge hoeveelheid energie worden opgeslagen, waarmee dan een extra krachtig stop-startsysteem kan worden gevoed. Een condensator kan namelijk energie erg snel opslaan en weer afgeven. Het i-Eloop gebruikt een alternator met variabele spanning (12-25 Volt) om de remenergie te recupereren.
Dit systeem, dat in Tokio werd voorgesteld in de concept Takeri, begint al stroom op te wekken en op te slaan vanaf het moment dat de bestuurder gas lost. De alternator zet de bewegingsenergie van de uitbollende auto om in stroom met een maximale spanning van 25 Volt. Die wordt daarna naar een condensator met dubbele elektrische lading (EDLC) gestuurd. Hij heeft maar een paar seconden nodig om zijn maximale capaciteit te bereiken.
De opgeslagen energie bedient vooral het stop-startsysteem, maar wordt ook voor andere zaken gebruikt. Via een CC/CC-omvormer, die spanning reduceert van 25 naar 12 Volt, kan hij namelijk rechtstreeks stroom leveren aan diverse elementen van de auto zoals de airco of de radio. Het systeem stuurt ook de gewone accu aan in functie van de behoefte. Door op deze manier energie te hergebruiken, moet het i-Eloop volgens Mazda tot 10 procent brandstof kunnen helpen besparen. Vanaf 2012 wordt het systeem in productiemodellen geïntroduceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!