SkyActiv is een overkoepelende term die Mazda gebruikt voor zijn nieuwste technologie, die vanaf 2011 haar weg zal vinden naar nieuwe modellen. Bij de motoren gaat het om de SkyActiv-G, een nieuwe benzinekrachtbron met rechtstreekse injectie en een erg hoge compressieverhouding (14,0:1), zonder dat de motor gaat kloppen. De SkyActiv-D is een biturbodiesel met een gelijkwaardige compressieverhouding van 14,0:1, wat dan weer erg laag is voor een zelfontbrander. Volgens Mazda zou dat tegelijk het rendement en de uitstoot ten goede komen.
SkyActiv heeft daarnaast ook betrekking op de overbrenging. Om te beginnen heeft Mazda een nieuwe automaat ontwikkeld onder de naam SkyActiv-Drive, waarbij vooral aan de wrijvingsverliezen is gewerkt. Het doel was om de sensaties van een manuele versnellingsbak te koppelen aan de voordelen van een automaat of een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Voor de liefhebbers van een handgeschakelde versnellingsbak heeft Mazda ook een SkyActiv-MT ontworpen, die uitblinkt door zijn compacte afmetingen en lage gewicht en die zich met korte halen laat bedienen.
De nieuwe SkyActiv-kooistructuur is tegelijk lichter en stijver. Ze is opgebouwd rond een structuur waarvan elk element zo recht mogelijk is. Het onderstel is zodanig met elkaar verbonden dat alle onderdelen op een gecoördineerde wijze met elkaar samenwerken. Volgens Mazda is een dergelijke structuur uitzonderlijk goed bestand tegen schokken. En tot slot is er het SkyActiv-onderstel, dat vooral gericht is op stuurgevoel. Het is lichter en maakt vooraan gebruik van nieuwe McPherson-elementen, achteraan zit een meerarmige as.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!