Neen, de rotatiemotor of Wankelmotor is nog niet dood. Vijftig jaar na zijn uitvinding blijft Mazda in deze bijzondere architectuur geloven. Op het salon van Tokio bevestigde Mitsuo Hitomi, de motorverantwoordelijke van het Japanse merk, dat Mazda werkt aan een nieuwe, compacte rotatiemotor. Die zou echter dienen als rijbereikuitbreider voor een elektrisch model. Dat model wordt iets helemaal nieuw en komt in 2019 op de markt, in een zuiver elektrische versie en in een plug-in hybride variant met range extender. En daar zou dus de Wankelmotor voor de stroom zorgen. Die biedt namelijk heel wat voordelen die goed bij deze technologie passen: hij is compact, ontwikkelt veel vermogen is en perfect trillingvrij. Vooral dat laatste spreekt Hitomi aan, want het laatste wat je wil in een elektrische auto is dat de rust aan boord wordt verstoord door een verbrandingsmotor die in actie schiet.
Krachtiger, maar…
Tegelijk verzekerde Hitomi dat Mazda de piste van een grotere en meer krachtige rotatiemotor als volwaardige aandrijflijn voor een auto nog niet heeft verlaten. Dat zou dan in een sportief model kunnen zijn, zoals het merk al suggereerde met de concept RX-Vision op het salon van Tokio van 2015. Al voegde hij meteen toe dat er op korte termijn geen concrete plannen zijn om zo’n model te bouwen, maar dat Mazda achter de schermen wel blijft nadenken over een Wankelmotor die meer doet dan enkel het rijbereik van een elektrische auto vergroten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!