Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes GLC F-Cell: waterstof en oplaadbaar

Geschreven door David Leclercq op 13-06-2016

Mercedes onthult de technische kenmerken van zijn eerste model uitgerust met een brandstofcel dat op grote schaal geproduceerd zal worden. Nieuw is dat de batterij eveneens oplaadbaar zal zijn via het stroomnet.

Binnen enkele maanden zal Mercedes zich op zijn beurt op de markt van de waterstofauto's storten. Na enkele exemplaren van de B-Klasse F-Cell en de bus Citaro F-Cell wil Mercedes met zijn recente middelgrote SUV, de GLC, het tempo opdrijven. De GLC F-Cell, die op grotere schaal gebouwd zal worden, wordt verwacht tegen 2017. De eerste innovatie waarop het toekomstige model kan rekenen, is de compactheid van zijn brandstofcel. Die is ongeveer 30 procent compacter dan die van de B-Klasse F-Cell. Voor het eerst zal die dus volledig in de ruimte passen die over het algemeen voorzien is voor de verbrandingsmotor, onder de motorkap dus.

Oplaadbare batterij

De tweede innovatie waarop de GLC FCEV prat kan gaan is een lithium-ionbatterij met gemiddelde capaciteit (9 kWh tegenover 1,62 kWh voor de Toyota Mirai bijvoorbeeld), die rechtstreeks aan het stroomnet opgeladen kan worden. Daardoor kan de GLC F-Cell ongeveer 50 kilometer afleggen volgens de NEDC-cyclus zonder ook maar een grammetje waterstof te verbruiken. Praktisch wanneer er geen tankstation in de buurt is. Twee tanks, die de waterstof bij 700 bar opslaan en die in de vloer ingeplant zijn, bieden daarenboven een rijbereik van zo'n 500 kilometer. Een tankbeurt zal ongeveer drie minuten in beslag nemen.

Minder platina

Mercedes laat echter nog niets los over de prijs van de GLC F-Cell. We weten wel dat de productiekosten gevoelig lager liggen dan bij de B-Klasse F-Cell, meer bepaald doordat het gebruik van het zeer kostbare platina met 90 procent verminderd werd voor de nieuwe generatie van de brandstofcel. Afspraak volgend jaar voor het vervolg.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten