Tijdens de ontwikkeling van de S 400 BlueHybrid heeft Daimler 25 patenten aangevraagd, allemaal om dezelfde technologie te gebruiken als die van gsm's. Deze S-Klasse doet immers een beroep op een lithium-ionbatterij voor de werking van de elektromotor van de hybride module. Om oververhitting te voorkomen werd de batterij geïntegreerd in het aircosysteem, waardoor ze constant in optimale temperatuursomstandigheden werkt. Tot dusver werden lithium-ionbatterijen voornamelijk gebruikt voor elektronica, maar nu is de technologie dus gereed om te worden toegepast in de serieproductie van auto's. Dat heeft de vorsers van Mercedes wel zestien jaar onderzoek gekost. De S-Klasse zal er als eerste mee uitpakken, meer bepaald in de 400 BlueHybrid, die een benzinemotor combineert met een elektromotor.
Meer details
Het probleem met lithium-ionbatterijen is dat ze oververhitten, waardoor hun efficiëntie afneemt. Daarom kozen de ingenieurs van Mercedes ervoor om die van de S 400 BlueHybrid te integreren in het aircosysteem, zodat de temperatuur ervan tussen de 15 en de 35 graden Celsius blijft. Hierdoor kunnen de troeven van dit batterijtype optimaal worden benut. Zo is de nieuwe batterij niet alleen compacter dan nikkel-metaalhydride-exemplaren, maar ze is ook betrouwbaarder en kan werken bij lagere temperaturen. Het grootste voordeel is echter dat lithium-ionbatterijen veel betere prestaties bieden. Ter vergelijking, hun energie per gewicht bedraagt 130 Wh/kg, tegenover 80 voor NiMH-batterijen, terwijl ze een erg grote capaciteit hebben. Bovendien zijn ze ook veiliger.
In de S 400 BlueHybrid kan de elektromotor enkel worden gebruikt om de V6-benzinemotor van 3,5 liter bij te staan. De combinatie van beide motoren levert een maximumvermogen van 299 pk (220 kW) en een koppel van 375 Nm op, terwijl het gemengd normverbruik toch maar 7,9 l/100 km bedraagt (190 gram CO2 per kilometer). De S 400 BlueHybrid trekt in 7,3 seconden op van 0 tot 100 km/h. De maximumsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
De S 400 BlueHybrid wordt begin 2009 bij de dealers verwacht. Later zullen andere modellen volgen die gebruikmaken van dezelfde technologie. Zo zal de S 300 Bluetech Hybrid, die later dat jaar zal worden aangeboden, uitgerust zijn met een hybride module in combinatie met een dieselmotor. Andere constructeurs werken ook aan de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen, maar Mercedes kondigt als eerste de marktlancering aan van een auto die er gebruik van maakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!