De Chinese markt is wereldwijd al toonaangevend wat elektrische aandrijving betreft, en het lijkt erop dat het land nu ook het strijdtoneel wordt voor de race naar zelfrijdende voertuigen. Lokale en buitenlandse merken strijden er om de eer als eerste een auto uit te brengen die zich zonder bestuurder door het plaatselijke stadsverkeer kan laveren en zelfstandig kan parkeren. Mercedes is nu het eerste buitenlandse merk dat toestemming krijgt om in Peking te testen met zelfrijdende voertuigen van niveau 4.
Niveau 4
Autonoom rijden niveau 4 betekent dat Mercedes de zelfrijdende capaciteiten van de auto kan evalueren op de snelweg en de stadswegen van Peking binnen duidelijk afgebakende parameters. Tegelijk moet er ook nog altijd een bestuurder aan boord zijn, die het commando indien nodig kan overnemen. Op termijn is het de bedoeling van niveau 4 dat de auto op de snelweg rijstrookwissels, inhaalbewegingen en afritten zonder menselijke interventie voor zijn rekening kan nemen, maar ook dat hij zelfstandig kan rijden in de stad en zich autonoom kan parkeren.
Op dit moment laat de Chinse overheid nog maar zelfstandig rijden op niveau 2 toe. Dat betekent dat de auto zelfstandig kan sturen, kan versnellen en vertragen en van rijstrook kan wisselen, maar dat er wel nog altijd een bestuurder in de auto zit, die bovendien zijn handen niet van het stuur mag halen.
Ook andere merken
Mercedes mag dan het eerste buitenlandse merk zijn dat toestemming krijgt voor Niveau 4-tests in Peking, andere niet-Chinese constructeurs – Tesla en Cadillac – voeren al langer soortgelijke tests uit in bepaalde zones van Shanghai. Tesla gebruikt daarbij zelfs kunstmatige intelligentie om zijn Full Self Driving-technologie te perfectioneren. Nog een stapje hoger experimenteren Waymo (Alphabet) en Apollo Go (Baidu) met heuse robottaxi’s in het Amerikaanse San Francisco en het Chinese Wuhan. Die voertuigen halen niveau 5, wat betekent dat er geen bestuurder, noch stuur of pedalen meer aanwezig zijn).
Mercedes van zijn kant biedt op dit moment al zijn Drive Pilot-technologie aan, die autonoom rijden op niveau 3 mogelijk maakt in bepaalde staten van de VS en in Duitsland (waar ook BMW die toestemming heeft). Bij niveau 3 kan het voertuig bepaalde taken overnemen en mag de bestuurder ondertussen het stuur loslaten, maar hij moet het wel altijd kunnen overnemen.
Bron: Automotive News Europe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!