Dankzij een erg gunstig fiscaal klimaat rijden er heel wat Mitsubishi Outlanders PHEV rond in Nederland: zo’n 25.000 stuks. Daarom gaat Nederland dienen als een laboratorium voor testwerk rond de V2G-functie die in de plug-in hybride SUV is ingebouwd. V2G of “Vehicle to Grid” betekent dat de batterij van elektrische of plug-in hybride voertuigen kan worden gebruikt om stroom terug in het netwerk te pompen als daar nood aan is. Naarmate in de komende jaren het aandeel van hernieuwbare energie (die meer schommelingen in de productie vertoont) zal toenemen in de totale stroomproductie, zal deze technologie meer worden gebruikt. Daarom heeft Mitsubishi in Amsterdam een laadpaal geplaatst die in twee richtingen werkt.
Wat wint de automobilist?
Heel wat partners werken mee aan het project: NewMotion (leverancier van laadinfrastructuur), TenneT (beheerder van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk) en Nuvve, een Californisch bedrijf dat is gespecialiseerd in het beheer van energiestromen tussen voertuigen en het netwerk op een manier die enerzijds de mobiliteit van de bestuurder garandeert en anderzijds de stroom in de auto optimaal benut. V2G draagt niet alleen bij aan het veiligstellen van de energiebevoorrading in de toekomst, maar kan ook interessant zijn voor eigenaars van elektrische en plug-in hybride voertuigen. Sytse Zuidema, CEO van NewMotion, vertelt dat V2G kan leiden tot een nieuw economisch model. Door auto’s in te zetten als een energiebron wanneer het netwerk daarom vraagt, krijgen eigenaars volgens hem zo recht een financiële compensatie van hun stroomleverancier. “We kijken nu met onze partners hoe iemand een duidelijke bijdrage kan leveren aan het milieu door de CO2-uitstoot te beperken en daar tegelijk geld mee kan verdienen”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!