Desami uit Farciennes heeft een nieuw type vangrail ontwikkeld, de Dolre (Dispositif pour ouvrage d’art avec limiteur et répartiteur d’efforts) die op bruggen langs wegen en snelwegen kan geïnstalleerd worden. Elke nieuwe vangrail moet bepaalde normen halen om elk soort voertuig te kunnen opvangen, inclusief vrachtwagens. Gewoonlijk heeft elke paal in een normale moderne vangrail een houdcapaciteit van 20 ton voor hij breekt. Nu wordt deze kracht verspreid over de structuur van de brug zelf. Dat verklaart waarom ‘traditionele’ vangrails niet altijd goed werken bij oude bruggen. Bij het vervangen van oude vangrails moet dus ook de structuur van de brug zelf moeten aangepast en versterkt. Dit is waar Dolre een oplossing biedt.
Mechanische zekering op 4 ton
Deze oplossing ‘made in Belgium’ heeft in de eerste plaats het voordeel dat het esthetischer is. Zijn buizen verbergen het landschap minder en integreren zich dus beter. Maar zijn hoofddoel is natuurlijk om te vermijden dat auto’s van bruggen vallen. Het systeem gebruikt palen die volledig onafhankelijk zijn van elkaar. Ze zijn ontworpen om op een gecontroleerde manier te breken en, paradoxaal genoeg, de kracht op de brugstructuur te verminderen. Elke paal is voorzien van een mechanische zekering die loslaat wanneer een schok de spanning van 4 ton overschrijdt. De energie verspreidt zich dan zoals een golf over de buizen die ontworpen en gevormd zijn om zeer resistent te zijn. Het is dus efficiënt zonder de brug meer te belasten. Bovendien zijn deze palen makkelijker te installeren. Daarom is vernieuwingswerk eenvoudiger en sneller dan bij het traditionele systeem.
Gepatenteerd en gecertificeerd
De Dolre kan ook op nieuwe bruggen worden gemonteerd, vooral om zijn esthetische aspecten. Deze oplossing, waarvan de eerste onderzoeken dateren uit 2016, is gepatenteerd door Desami en heeft het onmisbare CE-certificaat gekregen na crashtests. Deze vangrail is dus volledig in staat om een vrachtwagen op te vangen. De tests hebben aangetoond dat deze vangrail een laterale impact heeft weerstaan van een berline die aan 110 km/u is gelanceerd, net als een bus van 13 ton aan 70 km/u en een vrachtwagen van 38 ton aan 65 km/u. Bovendien kantelde geen enkel voertuig om, of viel het van de brug. Voor motorrijders kan een zachte lage voorkant worden toegevoegd om extra bescherming te bieden. Er zijn ook accessoires voor voetgangers en fietsers.
Ook in Frankrijk
Het concept heeft zeer snel klanten gelokt. De bestellingen kwamen snel binnen na het verkrijgen van het patent vanuit zowel Wallonië als Frankrijk. Naast andere bruggen kan de Dolre worden grzien in België in Andenne, Daussoulx, Dison, Stavelot, en vanaf september in Couvin. In Frankrijk staan er zulke vangrails in Rungis, Saint-Jean-de-Luz en binnenkort in Rijsel en Toulon. Deze innovatie is ook mogelijk gemaakt door de MecaTech Cluster die sinds 2006, met de hulp van het Waals Gewest, werktuigbouwkundige projecten ondersteunt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!