Sinds het begin van 2016 onderging het gamma Mercedes-motoren een aanzienlijke verandering. Zo kan de E-klasse al uitgerust worden met een viercilinder-diesel, de OM 654. Een motor die we ook in de S-klasse terug zullen kunnen vinden. In de loop van 2017 zal de prestigieuze berline een viercilinder-benzine, M 264, en twee zescilinders-in-lijn onder zijn motorkap krijgen. De benzineversie kreeg de naam M 256, de diesel OM 256. Het wordt ook mogelijk om met een V8 M176 van de G500 te rijden.
48 volt
Alle aandrijvingsgehelen van de nieuwe generatie hebben oog voor hun verbruik. Ze hebben een ingebouwde Integrated Starter Generator en, behalve voor de viercilinders, een elektrische compressor. Het elektrisch netwerk staat trouwens onder een spanning van 48 volt om beter stand te houden. De benzinemotoren hebben zelfs een partikelfilter. De grootse cilinderinhouden zullen een deel van de cilinders kunnen uitschakelen.
2017
Buiten de viercilinder 220d met 194 pk (of 163 pk) in de E-klasse zijn de vermogens van de andere motoren onder de motorkap van de S-klasse nog niet bekend. We kunnen ervan uitgaan dat de zescilinder-diesel een vermogen van 315 pk en 650 Nm gaat hebben, terwijl de benzineversie de 400 pk en 500 Nm zou overschrijden. De 4.0-V8 zou zelfs 476 pk en 700 Nm op zijn conto schrijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!