Nissan heeft aangekondigd dat het twee partnerships heeft ondertekend, één met elektriciteitsleverancier Enel en een ander met Eaton, een specialist in het beheer van elektriciteitsvoorziening. Het akkoord is gericht op de ontwikkeling van een soort smart grid of intelligent netwerk dat de energiereserves van de elektrische auto’s indien nodig ook zou aanwenden voor de elektriciteitsvoorziening van de woning. Dit zou dan vooral gebeuren op de momenten dat de elektriciteitsprijzen het hoogst zijn, bijvoorbeeld op piekmomenten zoals ’s morgens (wanneer iedereen opstaat), ’s middags of ’s avonds rond 19 uur (de mensen komen thuis, koken, enzovoort). Het initiatief, dat al werd voorgesteld en uitgevoerd in pilootprojecten, heef uiteraard als voordeel dat het de curve van de vraag naar elektriciteit afvlakt, waardoor de vraag voorspelbaarder wordt. Zo kunnen de productiebronnen beter aangepast worden en hernieuwbare bronnen beter benut worden.
Twee dagen autonomie?
Het opzet van het partnership met Enel is om van het elektrische voertuig een mobiel “energiecentrum” maken, zoals de constructeur het noemt. Concreet kan de batterij van een Leaf zijn elektriciteit op bepaalde momenten (en tot een zeker niveau van ontlading dat bepaald wordt door de gebruiker) en tegen een vergoeding injecteren in het netwerk. Deze bevoorrading van het net door de auto zal mogelijk gemaakt worden door de installatie van een dubbele lader “VG2”, een tweerichtingslader die ontwikkeld werd door Nissan en Enel. Paul Willcox, directeur van Nissan Europe, verklaarde bovendien dat “de nieuwe batterij van 30 kWh van de Leaf het mogelijk maakt om gedurende twee dagen te voorzien in de behoeften van een gezin”. Dit moet uiteraard nog aangetoond worden, want alles zal natuurlijk afhangen van het type verwarming of het gebruik van elektrische huishoudapparaten.
Ook Tesla en Daimler namen al initiatieven voor de woning
Even ter herinnering: ook Tesla en Daimler toonden al belangstelling in woningbatterijen. Bij hen ging het om batterijen die opgeslagen worden in de garage. Ze zouden hun energie vrijgeven wanneer de elektriciteit het minst beschikbaar is en zich weer opladen wanneer er weer energie in overvloed is. In Denemarken bestaan al dergelijke experimenten en volgens Enel kun je met de verkoop van elektriciteit die opgeslagen zit in de batterij, tot 1.250 euro per jaar besparen. In veel landen moet de wetgeving uiteraard mee evolueren om een dergelijke praktijk mogelijk te maken, en dat is niet overal het geval.
Het tweede leven van de batterijen
Het partnership met Eaton betreft echter het tweede leven van de batterijen. Want Eaton stelt voor om, in plaats van de batterijen weg te brengen voor recyclage, ze een tweede leven te geven, ook hier als stations voor energieopslag. Het idee is dus hetzelfde, behalve dat deze batterijen zouden dienen om energie van hernieuwbare oorsprong op te slaan, die ze dan weer vrijgegeven wordt tijdens verbruikspieken. “De eerste fase zal gewijd zijn aan de combinatie van de batterijen van de Leaf met zonnepanelen en dit alles zal dan gecombineerd worden met de technologie voor elektrische voorziening die ontwikkeld werd door Eaton”, zo verduidelijkte Nissan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!