Je mag elke soort aandrijflijn hebben die je wil in je nieuwe Nissan Qashqai, zolang het maar geen diesel is. De zelfontbranders verdwijnen namelijk uit het aanbod van de populaire cross-over. In de plaats is er een mild hybride (op 12 volt) 1.3-benzinemotor met turbo in twee vermogensversies: 140 of 158 pk. Een manuele zesversnellingsbak is standaard, de krachtigste versie kan je ook met een Xtronic CVT-automaat krijgen, desgewenst ook met vierwielaandrijving. De mild hybride ondersteuning zorgt voor 4 gram minder CO2-uitstoot en kan een boost van 6(!) Nm geven gedurende 20 seconden.
- Lees ook: Nissan Qashqai laat interieur zien
e-Power
Als tweede hoofdkeuze is er de gloednieuwe e-Power-aandrijflijn, wat in feite een elektrische aandrijving is met een benzinemotor als generator. In Japan kon je deze aandrijving al krijgen op de Note, nu komt hij in een krachtigere versie ook naar Europa met de Qashqai. De 190 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan, terwijl een 157 pk sterke 1.5-benzinemotor voor de stroom zorgt. De voordelen zijn dat je steeds geniet van een directe respons met de elektromotor, terwijl de emissies lager zijn dan bij een benzine omdat de verbrandingsmotor op zijn efficiëntst kan werken om de kleine batterij bij te laden. De Nissan Qashqai e-Power komt wel pas in 2022 op de markt, de benzinevariant verwachten we dit jaar al.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!