Een team van robots bootst 50.000 keer per week het in- en uitstappen in een voertuig na, om de weerstand van de stoelen bij Opel te testen. De robots, die Bernd, Werner, Oliver en Marius gedoopt werden, zijn uitgerust met een wrijvingskussen dat bedekt is met een jeansachtig materiaal en een mousse die het achterste en de dijen van een mens nabootst. Daarmee wrijven ze over het leer van de zijdelingse kussens van de stoelen. Dat doen ze in het testlaboratorium van het International Technical Developement Center van Opel in Rüsselsheim. Daarenboven nemen ook nog eens negen – menselijke – experten het stuur, om te controleren hoe het gesteld is met de rugsteun en het comfort.
Ergonomisch en AGR
Opel wil dus standaard ergonomische stoelen aanbieden in de Astra, met het AGR-label van de Duitse vereniging voor de gezondheid van de rug, waarop door onder andere alle Duitse autoconstructeurs een beroep gedaan wordt. Opel heeft overigens lichtere stoelen ontwikkeld (-10 kilo) voor de Astra Sports Tourer, dankzij superresistent staal. De Astra break zal ook, als optie, stoelverwarming voor de buitenste plaatsen achterin aanbieden. Het merk, dat de frames van zijn stoelen in een fabriek in Kaiserslautern laat maken, wil nu de massagefuncties en de aanpassing van de contouren verbeteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!