De auto die oplaadt terwijl hij op een aangepaste (auto)weg rijdt: het is de ultieme oplossing voor de oplaad- en actieradiusproblemen van elektrische auto's. En het werkt. Tenminste op de Stellantis-testbaan in Italië. Een speciaal uitgeruste Fiat 500e reed over de Arena del Futuro, die voorzien is van technologie voor draadloze energieoverdracht via inductie (DWPT – Dynamic Wireless Power Transfer). En volgens Stellantis zijn de resultaten van de test zeer bemoedigend.
Het asfalt van de arena wordt gevoed met gelijkstroom, waardoor elektriciteit door aluminium kabels loopt. De auto is uitgerust met een speciale ontvanger die de energie tijdens het rijden overdraagt, zelfs bij hoge snelheden. De oplaadefficiëntie is vergelijkbaar met die van een snellaadbeurt. Je hoeft dus onderweg niet te stoppen om de auto aan een laadpaal te stoppen. Bovendien zou de intensiteit van het magnetische veld geen gevolgen hebben voor de bestuurder en de passagiers. Het belangrijkste is dat er geen kabels op het oppervlak liggen, zodat er geen gevaar bestaat voor een voetganger of dier dat zich op het wegdek beweegt. De meest logische toepassing voor DWPT is op de snelweginfrastructuur... tegen betaling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!