We weten dat Porsche werkt aan een elektrische berline of coupé afgeleid van de conceptcar Mission E en dat die tegen 2019 op de markt zou komen. Maar de Duitse constructeur ziet het daarentegen niet zitten om zijn sportwagens, zoals de 911, volledig elektrisch te maken. De constructeur vindt de huidige lithium-ionbatterijen te zwaar, waardoor ze de levendigheid in het gedrang brengen. Maar het recente werk van John Goodenough zou een interessante oplossing kunnen bieden…
Drie keer groter rendement
Goodenough is een van de bedenkers van de lithium-ionbatterij. De Amerikaanse onderzoeker van liefst 94 jaar oud rust sindsdien echter niet op zijn lauweren. Met zijn team heeft hij onlangs een batterij met vaste (dus niet vloeibare) elektrolyten bedacht. De energiedichtheid daarvan zou tot drie keer groter zijn dan die van de huidige lithiumbatterijen en zou veel minder lithium nodig hebben (een zeldzaam en dus duur element) omdat het deels kan worden vervangen door veel minder duur natrium. De technologie zou de markt revolutionair kunnen veranderen. Zo ziet Porsche er een manier in om zijn sportwagens elektrisch te maken zonder ze overdreven zwaar te maken. Al staat de technologie nog lang niet op punt en zou het nog vele jaren kunnen duren voor we een zuiver elektrische 911 kunnen kopen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!