Porsche heeft recent een patent ingediend voor een zescilindermotor met een revolutionaire zestaktmotor, bedoeld om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren voordat de volledige overgang naar elektrische voertuigen plaatsvindt. Deze innovatie voegt twee extra stappen toe aan de traditionele viertaktcyclus: een tweede compressiefase en een tweede krachtfase. Dit zorgt voor een completere verbranding, wat resulteert in een hogere vermogenstoename en een verbeterde energie-efficiënti, terwijl de uitstoot wordt verminderd. Een win-win-win, dus.
De motor maakt gebruik van een krukas die is gekoppeld aan planeetwielen, waardoor de zuigers door twee verschillende bovenste en onderste dode punten gaan. Dit unieke ontwerp biedt variabele compressie, wat zorgt voor een efficiëntere verbranding en betere prestaties. De extra compressie- en expansieslagen helpen om de energie van de brandstof beter te benutten, wat bijdraagt aan een lager brandstofverbruik en verminderde emissies.
Geen nieuw idee
Het idee van een zestaktmotor is niet nieuw; het werd in 1883 al onderzocht door Samuel Griffin, en later door Bruce Crower voor dieselmotoren. Echter, vanwege de complexiteit en hoge productiekosten bleef de technologie commercieel onaantrekkelijk. Porsche lijkt nu echter een manier te hebben gevonden om deze obstakels te overwinnen, met potentieel voor toekomstige verbrandigsmotoren verbrandingsmotoren.
LEES OOK Hoe goed rijdt de nieuwe Porsche 911 met hybride boxermotor?
Een belangrijk aspect van Porsche's ontwikkeling is de integratie van klimaatneutrale synthetische brandstoffen - de zogeheten e-fuels. Porsche verwacht dat de combinatie van hun innovatieve motorontwerp en e-fuels de levensduur van verbrandingsmotoren kan verlengen, vooral in sportwagens. Dit zou kunnen dienen als een tijdelijke oplossing voordat volledig elektrische aandrijfsystemen de norm worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!