Voorbije woensdag 12 juli, om 10 uur 30, heeft de PSA-groep een technisch hoogstandje neergezet dat ongetwijfeld in de annalen zal worden opgenomen. Met een van zijn experimentele autonome voertuigen (een Grand C4 Picasso) is het erin geslaagd om probleemloos een “péage” te nemen. De tolheffing waarvan sprake is die van Saint-Arnault op de A10, de grootste tolheffing van Europa. De opdracht was niet eenvoudig want bij het naderen van een tolheffing moet een autonome auto niet alleen rekening houden met een wat anarchistische verkeerssituatie, er staan ook geen wegmarkeringen op het wegdek.
Opdracht volbracht
Om dit hoogstandje tot een goed einde te brengen zonder tussenkomst van de bestuurder kon de C4 Grand Picasso, op 500 m voor de tolheffing, rekenen op een geleidingssysteem dat de auto een voorafbepaald traject liet volgen tot aan de tolheffing en dat de auto na het tolhuis op weg zette naar de snelweg waar hij zijn plaats in het gewone verkeer weer kon innemen. Op 300 m van de tolheffing kreeg de auto een toelating om door te rijden, een bevestiging dus dat de slagboom openstond. De uitwisseling van informatie tussen de infrastructuur en de auto gebeurde overigens via radiogolven. De betaling verliep via een in de auto geïntegreerd “télépéage”-kastje. Volgens PSA is dit hoogstandje een belangrijke stap in de verdere “afstelling” van autonome voertuigen die zonder supervisie van de bestuurder aan het verkeer deelnemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!