Momenteel loopt de zoektocht naar een hoger rijbereik via elektrische auto's met steeds grotere batterijen, maar die accu's zijn erg duur en hebben een hoog gewicht. Bovendien vragen ze flink wat tijd om weer op te laden, waardoor je alsnog een heleboel tijd verliest.
Een van de oplossingen waarmee de autowereld al een tijdje experimenteert, is het al rijdende opladen van elektrische auto's via inductielading.
Dynamic Wireless Power Transfer
De technologie is niet nieuw. Reeds in 2013 nam Zuid-Korea een traject van 24 kilometer in gebruik waarop de elektrische bussen van de stad Gumi opgeladen worden via inductie. In 2017 startte de Britse overheid met een vergelijkbaari inductieproject, waarvoor 500 miljoen pond vrijgemaakt werd. En in 2021 ging ook Stellantis aan het testen met een DWPT-parcours (Dynamic Wireless Power Transfer) voor elektrische voertuigen.
Nu stapt ook de Amerikaanse staat Florida aan boord, een project waarbij een overheidsbudget van liefst 13,6 miljoen Amerikaanse dollar (12,3 miljoen euro) gemoeid is. Opvallend: de inductietechnologie wordt aangeleverd door het Noorse ENRX. Het gaat om een in de rijbaan geïntegreerd inductielaadsysteem dat tot 200kW laadvermogen levert. Het project wil niet enkel het inductieladen zelf testen en verder verfijnen, maar ook nagaan hoe duurzaam en future proof deze technologie momenteel is. Want ook batterijen evolueren razendsnel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!