Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) zou een oplossing kunnen bieden voor de problemen van autonomie en het opladen van elektrische auto's op lange trajecten. Het principe is op papier eenvoudig: rust de rijstroken uit met een systeem dat tijdens het rijden opladen door inductie mogelijk maakt. In de praktijk zijn er natuurlijk heel wat hindernissen te overwinnen. Om de problemen en de haalbaarheid van deze oplossing beter te begrijpen, heeft Stellantis een experimenteel circuit in gebruik genomen: de "Arena del Futuro" (Arena van de toekomst), in Italië, langs de snelweg A35 tussen Milaan en Brescia.
Iveco-bus en een Fiat 500e
Het circuit is 1050 m lang. In het asfalt creëren door elektrische kabels aangedreven lussen een magnetisch veld wanneer een auto passeert (de zwarte band op de foto's). Het voertuig zelf is uitgerust met technologie die dit magnetisch veld omzet in elektriciteit om de batterij van stroom te voorzien. De in de arena geïnstalleerde apparatuur heeft een elektrisch vermogen van 1 megawatt nodig. Stellantis heeft al twee aangepaste voertuigen in gebruik: een Iveco-bus en een Fiat 500e. De eerste tests zouden bemoedigend zijn, zonder verdere details te geven. De groep geeft ook aan dat deze technologie voor opladen op de weg ook kan worden gebruikt voor communicatie tussen voertuigen en infrastructuur voor autonoom rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!