Synthetische brandstoffen, of e-fuels, en waterstof zijn niet de enige mogelijke alternatieven voor elektrische auto's op batterijen, want het Chinese GAC werkt samen met Toyota aan de ontwikkeling van een verbrandingsmotor die vloeibare ammoniak als brandstof gebruikt. Het gebruik van dat product komt misschien als een verrassing, maar het zou de koolstofvoetafdruk van een verbrandingsmotor aanzienlijk moeten verminderen in vergelijking met benzine of diesel. Maar de technologie brengt een aantal uitdagingen met zich mee.
90% minder koolstof
Volgens GAC kon met het prototype van de verbrandingsmotor op ammoniak de CO2-uitstoot met 90% verminderd worden in vergelijking met een conventionele benzinemotor. Voor die indrukwekkende prestatie moest het bedrijf wel een aantal problemen oplossen die te maken hebben met de aard van ammoniak.
Concreet stoot de verbranding van ammoniak geen koolstof, koolwaterstoffen of CO2 uit, maar het brengt wel een aantal beperkingen met zich mee. De belangrijkste is dat dit product in vloeibare vorm een energiedichtheid heeft die 50% lager is dan die van benzine en 'langzamer' ontbrandt.
Voor vrachtvervoer
Hoewel er aanzienlijke vooruitgang is geboekt in het beheersen van deze brandstof, zijn de echte toepassingen, net als bij waterstof, meer gericht op vrachtvervoer – wegvervoer, containerschepen enzovoort. In die context zou het een goede vervanging voor diesel kunnen zijn. Op voorwaarde dat er duurzame productiemethodes worden ontwikkeld die op middelgrote of grote schaal kunnen worden toegepast.
De productie van ammoniak is namelijk bijzonder energie-intensief en duurzame productie met behulp van hernieuwbare energiebronnen vormt een behoorlijke industriële uitdaging, al heeft recente vooruitgang in het productieproces geleid tot kleinschalige productie van 'groene' ammoniak.
Onderzoek diversifiëren
Voor Toyota, dat recent een agressieve inhaalbeweging heeft aangekondigd voor de ontwikkeling van een resem elektrische modellen (ondanks zijn scepsis ten opzichte van deze technologie), komt het gebruik van ammoniak in verbrandingsmotoren boven op de andere pistes die de wereldwijde nummer één verkent, zoals synthetische brandstoffen en waterstof voor verbrandingsmotoren of brandstofcellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!