Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Toyota ontwikkelt verbrandingsmotor op waterstof voor racerij

Geschreven door Yeelen Möller op 23-04-2021

Waterstof kan als energiebron gebruikt worden in een brandstofcel, maar je kan het ook gewoon verbranden. Het voordeel: het geluid en de sensaties van een verbrandingsmotor, zonder CO2-uitstoot.

Waterstof wordt door heel wat mensen en ook steeds meer constructeurs gezien als een waardig alternatief voor batterijen als energiedrager, zeker voor langeafstands- en vrachtvervoer. Maar als we het over waterstof hebben binnen de transportsector, spreken we meestal over een brandstofcel die een elektromotor van stroom voorziet. Je kan waterstofgas echter ook gewoon verbranden in een verbrandingsmotor, wat vooral minder efficiënt is dan een brandstofcel, aangezien er energie verloren gaat aan warmte, wrijving van de bewegende delen en geluid.

Motorsport

Maar soms is dat geluid en de trillingen van een motor net gewenst, bijvoorbeeld in de racerij. Deel van de beleving van een racewagen voor zowel de piloot als het publiek is het gebrul of gekrijs van een krachtige motor, iets dat verloren zou gaan als alle racewagens zouden overstappen op elektromotoren. Daarom is Toyota nu bezig met de ontwikkeling van racemotoren op waterstof, die nog steeds het nodige geluid maken, maar verder geen CO2 uitstoten.

Toyota heeft al een motor ontwikkeld die de constructeur wil testen in de Super Taikyu-race op Fuji volgende maand. Het is een 1.618 cc grote driecilinder met turbo, even groot als de motor van de Toyota GR Yaris, die dus gecomprimeerd waterstofgas zal gebruiken als brandstof. De motor zal in een Toyota Corolla Sport-racewagen zitten van ORC ROOKIE Racing.

Waterstof of eFuels?

Behalve de olie die wordt verbruikt voor de smering van de motor, komt er enkel waterdamp uit de 'uitlaat' van deze waterstofmotor. Als deze waterstof ook nog eens op een duurzame manier is opgewekt, heb je zo een 'groen' alternatief op fossiele brandstoffen voor de motorsport, terwijl er zo een nieuwe wereld opengaat in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Of zijn synthethische brandstoffen (eFuels) toch een gemakkelijkere oplossing? In ieder geval rekent Toyota er niet op om deze technologie toe te passen op straatauto's, een brandstofcel zoals in de Toyota Mirai is daarvoor een meer efficiënte en dus duurzame oplossing.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten