De komst van steeds strengere uitstootnormen en een nieuwe, naar verwachting meer realistische normverbruikscyclus zetten Toyota ertoe aan om het benzine-aanbod van zijn Yaris te herwerken. De stadsauto neemt afscheid van zijn 99 pk sterke 1.33 en vervangt die door een 1.496 cc grote viercilinder met 111 pk en 136 Nm. Deze motor voldoet aan de vereisten van de Euro 6c-uitstootnorm. Door zijn dorst met 12 procent te drukken op de huidige NEDC-cyclus zou hij een interessant verbruik moeten kunnen halen op de toekomstige RDE-homologatiecyclus die reële rijomstandigheden simuleert. De motor maakt de Yaris bovendien 0,8 seconden sneller op de spurt van 0 naar 100 km/h (11,0 in plaats van 11,8 seconden).
Het hart van de motor
De nieuwe, atmosferische viercilinder kiest voor een hoge compressieverhouding van 13,5:1. Deze waarde is mogelijk dankzij het ontwerp van de verbrandingskamer en het gebruik van nieuwe zuigers. De 1.5 is uitgerust met een recirculatie en koeling van de uitlaatgassen (EGR). Dankzij de variabele kleppentiming VVT-iE kan deze motor “in een fractie van een seconde” overschakelen van de Otto- naar de Atkinsoncyclus. De timing van de inlaatnokkenas wordt elektrisch bediend om het sluiten van de inlaatklep uit te stellen, zodat de compressiefase wordt ingekort. De timing van de uitlaatnokkenas wordt door een hydraulisch systeem bediend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!