Tesla heeft zijn belofte gehouden. De ongeveer 800 eigenaars van het Model S zullen hun systeem binnenkort kunnen updaten naar de software 7.0 die op dit moment ontwikkeld wordt. Deze update integreert een functie voor automatisch sturen. Dankzij deze besturingsfunctie kan de auto de snelheid en inhaalmanoeuvres op de autosnelweg zelf beheren. Net zoals de piloot van een vliegtuig laat de bestuurder op de autosnelweg of expresweg een groot deel van het werk over aan zijn auto. Als hij wil inhalen, moet hij de richtingaanwijzer activeren en dan verandert de berline zelf van rijstrook als de weg vrij is.
Hoe werkt het?
De Tesla kan rekenen op verschillende types van informatie om in autonome modus te rijden. Deze informatie komt van de camera vooraan, de radars, de 12 ultrasone sensoren en de GPS. Deze verschillende systemen werken in real time samen. Ze kunnen ook informatie delen met de andere Tesla's om het geautomatiseerde sturen te verbeteren. Deze semiautonome digitale controle betreft in ieder geval de motoren, de remmen en het stuur, voorkomt dat de auto van de weg gaat en vermijdt ook frontale en laterale aanrijdingen. De volgende fase, 7.1, wordt de Tesla die alleen een parkeerplaats of garage inrijdt zonder bestuurder.
Ja maar…
In principe is het vandaag nog altijd verboden om het stuur van de auto los te laten. De bestuurder is dus als enige verantwoordelijk bij een ongeval. Het is dus absoluut niet de bedoeling om even een dutje te doen of de krant te lezen in de Tesla in automatische modus. Op dit moment nog niet tenminste. Het is wachten op een wetswijziging nu voertuigen steeds meer geautomatiseerd worden. Bovendien hangt de doeltreffendheid van deze technologie ook af van de infrastructuur, de bewegwijzering en van bepaalde weersomstandigheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!